July 03, 2017

Kiss From A Rose



Kalau bunga rose sering dikaitkan dengan kisah cinta sepasang kekasih, tapi sebenarnya kalau di makan lagi bagus :D:D

Sejak dahulu lagi, bunga rose atau mawar memang terkenal sebagai bahan penting untuk kecantikan. Kalau tak percaya, sila baca kat botol tu.

Bunga rose bukan sahaja cantik dipandang dan berbau harum, tapi ada banyak khasiat lain yang baik untuk kesihatan dan kecantikan. Antaranya:

  • Melancarkan penghadaman, mengelakkan masalah sembelit, mengurangkan PMS dan senggugut. Hanya perlu minum air rendaman kuntuman atau kelopak bunga mawar.
  • Mencegah lingkaran hitam. Rendam kapas dalam air mawar dan letakkan di bawah mata untuk mencegah lingkaran hitam.
  • Rawatan kulit kepala dan membantu pertumbuhan rambut. Rebus kelopak bunga mawar, sejukkan dan sapu di bahagian kulit kepala.
  • Menyingkirkan rasa cemas. Mandi dengan air mawar (suam) dipercayai dapat menyingkirkan rasa cemas dan dapat membantu tidur yang lebih berkualiti.


Jom cuba..

Sekian. Wassalam.
Sumber dan rujukan : pelbagai


19 comments:

  1. Teringin pulak nak bagi bunga ros pada kekasih..

    Paling tidak beli pewamgi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok jugak tu bagi bunga rose. Lepas tu suruh dia makan..baik utk kesihatan :)

      Delete
    2. Saya pun baru tau..
      Thanks Bro HB :)

      Delete
  2. 9/10 wanita mmg suka dgn bunga ros :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wanita dan bunga berpisah tiada :)

      Delete
  3. WANITA INDIA DH LAMA RAJIN BERULAM KELOPAK ROS UTK KECNTIKN DIRI WAJAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada banyak khasiat yang boleh kita dapat dari bunga rose ni.
      Thanks Kak PI

      Delete
  4. rasa cam mat salleh plak kalau pakai rosewater ni.hihi. feeling je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesekali Sal..
      Rasa wangi je..hihi

      Delete
  5. Banyak juga khasiat bunga Rose ni kan Fidah..
    TQ sharing... salam syawal buat Fidah & family :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Syawal Atie..
      Lama dah tak bersiaran..rindeww

      Delete
  6. selamat hari raya maaf zahir batin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Aidilfitri Lin..
      Maaf zahir batin

      Delete
  7. Pakar kecantikan dan kesihatan dahulu kala memang sangat berkait rapat dengan bunga ros ni. Diorang guna untuk rawatan juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu WS...
      Banyak khasiat yg boleh kita dapat dari bunga rose ni..

      Delete
  8. ada dua peket teh rosebuds..buat sekali, rasa x sedap..nampaknya kena try jg ni, banyak khasiatnya..

    ReplyDelete