May 18, 2016

WW#8 Buat Baik


Kelapa tua kelapa muda
Sedap lagi kelapa jeli
Buat baik berpada-pada, 
Buat jahat jangan sekali


Sekian.
gambar: google



29 comments:

  1. Kesimpulannya..buat lah baik selalu..kan Fidah?? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terjahan pepagi Khamis..:)

      Delete
    2. Kena buat baik selalu nampaknya...
      Thanks Atie

      Delete
    3. Salam Jumaat Fidah...
      busy erk? :)

      Delete
    4. Salam Jumaat Atie...
      Busy siket lately...:(
      Internet pun macam kura2...huhu

      Delete
  2. buat baik sebaik yang mugkin :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat jahat jangan selali...
      Thanks Sob

      Delete
  3. Pergi kebun memetik lada,
    Kumpul setempat dalam baldi,
    Berbuat baik berpada - pada,
    Takut nanti memakan diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergi ke pasar mencari lada
      Rupanya banyak di dalam baldi
      Berbuat baik kena tempatnya
      Jangan budi memakan diri

      Delete
  4. Bener juga ya tak berbuat jahat jug udah cukup baik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu...sekurang kurangnya kita tidak berbuat jahat

      Delete
  5. Buat baik kadang kadang dugaan banyak....so duk diam diam jangan buat jahat hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Mak...
      Buat baik pun orang kata...

      Delete
  6. ewah-ewah berpantun la pulak..

    Alat GPS dibawa belayar,
    Pergi belayar masa bercuti
    Hutang sms boleh kubayar;
    Hutang budi kubawa mati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari rabu malam Khamis
      Memang elok pergi berlayar
      Bukan hanya hutang sms
      Hutang lain pun kena bayar.... :D

      Delete
    2. terer la akak patut..
      adik rasa tak sanggup lagi la nak balas balik pantun nie..

      Delete
    3. kalau buat pestap pantun, best juga nih :D

      Delete
    4. HB: eleleh...bila lagi nak serlah bakat terpendam

      Padin: ok jugak tu Padin..rasa dah lama tak berpantun ni

      Delete
  7. KELAPA MUDA BUAT JELI
    SEDAPNYA MAKAN BERSAMA
    BUAT JAHAT JGN SEKALI
    DUNIA AKHIRAT BAHAGIA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tinggi tinggi si Gunung Daik
      Sudahlah tinggi bercabang tiga
      Biarlah hidup berbuat baik
      Hati senang bahagia sentiasa

      Delete
  8. insyaallah
    akan diperbaiki utk menjadi
    lebih baik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga hidup sentiasa berbuat baik...in shaa Allah

      Delete
  9. Buat jahat berkali-kali
    Buat baik jarang sekali
    Sama-sama muhasabah diri
    Lepas ni baiki diri
    Buat jahat jangan sekali
    Biarlah buat baik sebagai pengganti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayam kampung masak kari
      Ikan kembung goreng berlada
      Marilah kita muhasabah diri
      Ingat mengingatì amalan mulia

      Delete
  10. Betul sgt... klu tak nk buat baik pun, jngn ngada2 nk buat jahat... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eerrmmm...tau tak pe. Lebih baik duduk diam2 ajek

      Delete
  11. buat baik selalu, buat jahat jangan sekali

    ReplyDelete
  12. tetiba tingat kt someone, kita boleh buat 10 kebaikan tp bila ada 1 kejahatan, org lbh igt yg 1 tu berbanding yg 10 tu

    ReplyDelete

Google+ Followers

Followers