April 15, 2016

Kenapa Orang Makan Pop Corn Bila Tengok Wayang?

Assalamualaikum


Pernah terfikir tak soalan ni?
Dalam banyak-banyak benda, kenapa orang makan pop corn kalau tengok wayang??
Kenapa tak makan benda lain?



Berdasarkan pemerhatian, ada beberapa sebab kenapa orang memilih pop corn. Antaranya:
  • Mudah untuk didapati. Biasanya pihak pengurusan panggung wayang akan menyediakan kaunter jualan pop corn dekat-dekat pintu masuk. Jadi, senanglah nak beli. Kalau anak-anak saya, tak sah tengok wayang kalau tak beli pop corn dulu...banyaklah lagi duit mak dia 'terbang' kalau tengok wayang
  • Makanan luar tidak dibenarkan masuk. Kalau boleh bawak masuk, mesti orang akan bawak macam-macam makanan seperti roti jala, apam balik, putu mayam dan sebagainya ke dalam panggung wayang.
  • Dulu-dulu pernah juga dengar cerita orang makan kuaci. Tapi sekarang mungkin tak boleh kerana akan menyebabkan panggung wayang bersepah-sepah dengan kulitnya.
  • Makan pop corn tak bising macam makan kerepek pisang atau rempeyek...krup..krap..krup krap...dan boleh mengganggu tumpuan penonton lain.
  • Rasa pop corn yang sedap. Ditambah dengan caremal. Peerrrggghhh...makan tak berhenti. Tapi, tidak begitu baik untuk orang yang sedang berdiet kerana kandungan kalorinya agak tinggi. Nak makan siket-siket sambil 'pow' air coke anak tak pe...huhu
  • Boleh mengalihkan tumpuan sekiranya ada bab-bab dalam filem yang ditonton tu, terlalu membosankan. Nak keluar sayang pulak sebab tiket wayang mahal (termasuk gst). Nak bukak segala gadget nanti kena marah dengan penonton lain. Layan ajelah pop corn. Konsep yang sama juga boleh diguna pakai sekiranya film yang di tonton terlalu sedih atau seram....makan pop corn sambil pejam mata...hiksss

Sekian. Wassalam
Gambar: Sumber

23 ulasan:

  1. Pernah nih nonton di bisokop sambil makan popcorn tapi malah yang ada konsentrasi ke filmnya saja popcorn dan softdrinknya tetap utuh walau di makan dan di minum sedikit hehe.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau saya...seimbang. Filem habis, pop corn pun habis...hihi

      Padam
  2. hahaha..sempoi entry kak Fidah ni.hari tu saya tengok cerita ala-ala zombie.tengok perut terburai terus berenti makan.bawak balik je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau tgk gambar negeri atau yg menggelikan...boleh kembang jugak tekak ni Sal..

      Padam
  3. point nombor 2 tu kelakar..hehe.lagipun popcorn tak berbau.kalau bau pun bau karamel

    BalasPadam
    Balasan
    1. Org kita ni kreatif...kalau boleh bawak masuk, boleh jadi piknik dlm tu...

      Padam
  4. mungkin karena cerita wayang panjang tapi menarik, agar tidak membosankan dan mulut terus bergerak-gerak maka yang paling cocok makan pop corn...mungkin begitu kak, sebabnya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau bosan dengan beberap adegan dalam filem (biasanya filem pilihan anak-anak), saya makan pop corn aje..Atau langsung tidur...zzz...haha

      Padam
  5. makan pop corn lbh slmt kot fidah xperlu pandang kiri kanan main sumbat ke mulut...n bunyi kunyahannya xganggu sapa2pun

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul Kak...rasa pun sedap..Tau2 habis aje.. :)

      Padam
  6. Karena kalau nonton wayang itu bisa bikin nafsu makan bertambah brader saya saja kalau nonton wayang suka makan bajigur muantapp euy, ahi hi hi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasanya beli pop corn ni buat suka2. Anak anak saya tak sah menonton filem kalau tak ada pop corn..

      Padam
  7. tak jelas alasannya mengapa harus popcorn

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebab...pop corn adalah makanan yang mudah dibeli di pintu masuk panggung wayang

      Padam
  8. Pop corn itu teman nonton wayang
    Bikin hati senang
    Perutpun tak cepat kenyang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasanya manis bergula
      Bikin hati suka

      Padam
  9. kudapan paling mudah , banyak dan jimat . yg ptg x kotorkan tempat ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau kuaci atau kacang...mesti bersepah sepah dgn kulit.

      Padam
  10. Betul, tak boleh kalau tak de Pop Corn. Hihi ! Pernah sekali Encik Suami bawa masul Hot & Roll dalam panggung, sabar jela. Mujur tak kena marah. Haha. =D

    BalasPadam
  11. muehehee camne la agaknya kalau tengah sedap dok tengok cerita
    terhidu bau kari orang sebelah dok sedap layan roti jala....

    BalasPadam
  12. memang layan juga bersama pasangan yang sedang diulit perasaan cinta sambil makan pop corn dekat pawagam

    BalasPadam
  13. kalau boleh bw roti jala, apam balik, putu mayam, dll, boleh piknik kt panggung wayang..nnti ada lak tercekik tulang ayam..hihi..

    teringat mr beans buat lawak seram dlm panggung wayang guna popcorn..hehehe..popcorn garret..nyum, nyum..

    BalasPadam
  14. Pop corn dan wayang mmg tak boleh dipisahkan... rasa tak best tengok cerita klu tak mengunyah... lagi trill movie, lagi kuat ngunyahnya hehee

    BalasPadam

Google+ Followers

Pengikut