<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Mulanya Di Sini

Januari 02, 2014

Mulanya Di Sini

Hari ini adalah hari pertama sesi persekolahan tahun 2014. Pasti ibu bapa yang ada anak bersekolah sudah sibuk kembali dengan rutin harian. Jalan raya pun pasti akan sesak kembali. Saya bercuti lagi hari ini. Saja mengambil peluang ini untuk memastikan urusan persekolahan anak berjalan dengan lancar.

Cerita pasal sekolah, teringat pada zaman persekolahan dulu-dulu. Saya memulakan alam persekolahan di Sekokah Tengku Mahmood Iskandar (1), Pontian, Johor. Itu adalah tempat pertama saya mengenal alam persekolahan. Saya tidak berpeluang bersekolah tadika kerana kawasan rumah yang agak pendalaman dan tidak ada sekolah tadika yang berdekatan. Hanya arwah emak yang mengajar saya mengenal huruf dan membaca sebelum masuk ke darjah 1.


Sebenarnya jarak diantara sekolah rendah dengan rumah agak jauh juga. Lebih kurang 15 km. Jadi, untuk ke sekolah saya menaiki bas..

Tidak dapat digambarkan macam mana seronoknya masa mula-mula nak sekolah dulu. Segala peralatan memang sudah dibeli dari awal..kalau boleh, tidur pun nak dekat dengan baju dan kasut sekolah..haha

Hari pertama persekolahan, saya ditemani oleh arwah emak. Syukur Alhamdulillah agak mudah juga untuk menyesuaikan diri dengan alam baru. Di situ, saya dapat mengenali rakan-rakan baru yang mungkin sama-sama berwajah panik kerana baru nak memulakan alam persekolahan.

Ini adalah jalan nak masuk ke kawasan sekolah.

Sepanjang bersekolah rendah, saya ditempatkan di kelas Mawar. Dari darjah 1 hinggalah darjah 6. Saya tak pernah lupa nama kelas itu dan juga rakan-rakan seperjuangan. Kalau berjumpa dengan kawan-kawan lama, mungkin ada diantara mereka yang saya sudah tak boleh cam..maklumlah..secara fizikal, sudah bertambah berlipat kali ganda..baik yang lelaki mahu pun yang perempuan. Tapi, kalau sebut nama..In Shaa Allah..saya ingat lagi. Untung juga sekarang ni ada medium perhubungan seperti facebook, whatapp, instagram dan lain-lain lagi...dapat juga bertanya khabar dan mengetahui berita terkini.

Antara bagunan di kawasan sekolah yang masih dikekalkan

Kalau bercerita kembali pasal alam persekolahan, memang seronok. Macam-macam kisah suka, duka, kelakar dan seribu macam lagi kisah pun ada..dan ada diantaranya memang tak boleh lupa. Sebab tu sesetengah orang kata "Things end..memories last forever"...huhu

Untuk abah dan awrah emak, tidak ternilai ucapan terima kasih saya ucapkan di atas segala pengorbanan dan juga kerana telah memberi peluang pendidikan yang terbaik buat saya. Untuk para guru, terima kasih di atas ilmu yang dicurahkan..siapa kita hari ini adalah sebahagian daripada pengorbanan guru-guru terdahulu. Dan untuk kawan-kawan seperjuangan, semoga persahabatan dan ukhwah sentiasa berkekalan.

Sekian. Wassalam.


Label:

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama